O să vă spun o poveste. Poate ați mai auzit-o. Poate credeți că e doar o legendă urbană. Și poate că bucăți din ea sînt. Dar totuși, e prea faină ca să nu vreau să cred în ea. Și s-o dau mai departe.
Sper că ați observat cum racheta cu care se lansau navetele spațiale avea două rachetuțe mai mici, portocalii (portocalie era racheta principală…) pe acronimele lor SRB (Solid rocket booster). Erau două rachete cu combustibil solid care, după ce se consumau în ascensiune, se detașau de racheta principală și cădeau în ocean. Un fel de “maurul și-a făcut datoria…”. Ei bine, rachetele au un anumit diametru, lejer mai mici decît racheta principală. Și există un motiv practic pentru care sînt mai mici.
Cele două rachete erau construite undeva, în Utah, și transportate cu trenul pînă în Florida, la Cape Canaveral. Iar calea ferată trece prin niște tuneluri pînă-n Florida, deci era musai ca SRB-urile să aibă o anumită dimensiune maximă, dimensiune dată de lățimea căii ferate. Acum, lățimea căii ferate americane e standardizată. Pînă la Războiul Civil existau mai multe lățimi, mai ales în Sud, iar trenurile probabil că treceau prin ceva similar cu ce se întîmplă la vama Ungheni, cînd se ridică trenurile ca să li se lățească osiile la intrarea în Moldova. Mă rog, Războiul Civil a fost cîștigat de Nord, deci căile ferate americane s-au standardizat ca dimensiuni. Care, deloc întîmplător, erau egale cu dimesiunile căilor ferate britanice, pentru că în Anglia s-a dezvoltat trenul, în prima jumătate a secolului XIX. Iar lățimea șinelor britanice era aceeași cu lățimea șinelor de tramvai, că doar erau făcute de aceeași aceiaşi ingineri, și de ce să se chinuie cu specificații noi? Iar cei care au construit primele tramvaie au făcut-o cu aceleași scule și distanțiere cu care, pînă atunci, construiseră căruțe. Adică cu aceeași distanță între roți. Și, voiau-nu voiau, distanța dintre roți, de-a lungul evului mediu, trebuia să fie una standardizată, altfel șanțurile făcute pe drumuri, de-a lungul secolelor, ar fi rupt osiile caleștilor. Bine-bine, da’ de unde veneau șanțurile alea? – veți întreba. Păi, drumurile Europei au fost făcute de, și pentru, imperiul roman. Și, chiar după ce au început să fie făcute cu muncitori daci, deci sute de kilometri erau doar pe papirus, caleștile de război romane erau aceleași, distanța dintre roți era fixă, iar șanțurile pe drumurile “nemodernizate” aveau, toate, aceeași lățime. Un pic mai mare decît două cururi de cal puse unul lîngă altul. (Dacă nu mă credeți, încercați voi să mergeți pe drumurile desfundate care împînzesc România cu o căruță cu trei cai puși unul lîngă altul. O să vă coste, dar o să merite să vă convingeți la prima mînă!)
Nu v-ați fi așteptat ca cel mai șmecher și cel mai banal și vechi mod de a călători sînt atît de legate, nu? Iar morala, evidentă, e că deși imperiile mor, “documentațiile tehnice” trec neatinse prin secoli. Pretty cool, eh?
Text apărut în Caţavencii din 22 mai 2013.
20 comments
Skip to comment form ↓
camouflage
June 6, 2013 at 14:17 (UTC 2) Link to this comment
Tată, Uranus, te-ai lăsat purtat pe aripile legendei şi pe creasta avalanşei de “aceeaşi” încât….”aceeaşi ingineri”?
Modifică înainte de a-şi arunca aceeaşi Simona ochii pe text! 😀
Tata Uraniu
June 6, 2013 at 15:18 (UTC 2) Link to this comment
aolio, ce ruşinică! acum corectez! 😀
Mostrofontz
June 6, 2013 at 22:06 (UTC 2) Link to this comment
Mai, io p-asta nu prea o cumpar asa usor… Asta fiindca primele sisteme de mers pe sina nu aveau nici o legatura cu drumurile, ci cu mineritul:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wagonway#Early_modern_developments
http://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_way_%28history%29#Wooden_tracked_systems
http://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge#Early_track_technology
In plus Snopes zice ca povestea asta cu carutele e mai mult o poveste:
http://www.snopes.com/history/american/gauge.asp
Si in Anglia au existat mai multe standarde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_gauge#Origins
Cat priveste dimensiunea standard adoptata cred ca are mai multa legatura cu chestii specifice de proiectare a cailor ferate (vezi link-ul de mai sus) decat cu curul cailor… Sa nu mai spun ca si caii au dimensiuni variabile, de la foarte mici la foarte mari…
Tata Uraniu
June 6, 2013 at 22:25 (UTC 2) Link to this comment
Bine, da’ primele vagoane (deci şi şine) erau făcute de ăia care făceau căruţe, nu? Cît despre variabilitatea cailor, nu m-a1ş băga acolo, că ignorînd poneii, sînt oareşcum la fel de mari… Da’ stai să cetesc şi io linkurile astea.
Mostrofontz
June 6, 2013 at 22:48 (UTC 2) Link to this comment
Uite ce e interesant: si drumurile incasilor aveau dimensiuni oarecum apropiate – si astia nu stiau de cai, doar de lame (cre’ ca suntem de acord ca curu’ lamei e mai mic…), de roti nu mai vorbim:
http://en.wikipedia.org/wiki/Inca_road_system#Main_routes
Faimosul drum Inca pana la Machu Pichu are intre 4 si 6 picioare latime (pe o lungime de vreo 40 de km), deci tot cam pe la 1 metru jumate… De ce nu l-au facut cat doua cururi de lame? Ca si astia au fost imperiu si au avut o administratie chiar bunuta…
Tata Uraniu
June 7, 2013 at 06:10 (UTC 2) Link to this comment
Stai că mi-am dat seama acum! Nu e vorba de două cururi de cal/lamă, într-adevăr, lama e mai mică. E vorba de două cururi de om, care stau lejer! 😀
Cristi
June 7, 2013 at 10:01 (UTC 2) Link to this comment
Intamplare adevarata in spiritul articolului. Un neamt vine in vizita la un santier din Romania si trebuia sa urce niste scari metalice. Neamtul face primul pas fara sa se uite si se impiedica dupa care foarte mirat exclama: “Scarile la noi au dimensiune standard in toata Germania nu ca la voi”. 😳
dominic
June 9, 2013 at 12:26 (UTC 2) Link to this comment
Tata Uraniule, eu am un deja-vu. N-ai mai scris pe tema asta, mai demult?
Tata Uraniu
June 9, 2013 at 22:27 (UTC 2) Link to this comment
Măi, am căutat acum şi n-am găsit. Fie m-am ramolit deja, fie nu mai ştiu să caut în propriul blog (deci tot m-am ramolit deja) fie the problem is yours. 😉
dominic
June 9, 2013 at 22:51 (UTC 2) Link to this comment
Abia incepusem si stiam deja ce urmeaza. Dar nu e scleroza mea. Mai citisem aici, cu multa vreme in urma: http://fantezistulcareafost.wordpress.com/2008/06/15/curul-de-cal/ … asa ca inca nu ma duc la farmacie dupa pilule 🙂
Tata Uraniu
June 9, 2013 at 22:53 (UTC 2) Link to this comment
Ai scăpat o vreme!
dominic
June 9, 2013 at 23:08 (UTC 2) Link to this comment
Pare sa fie, macar partial, o “legenda urbana”… http://www.snopes.com/history/american/gauge.asp
Tata Uraniu
June 9, 2013 at 23:47 (UTC 2) Link to this comment
Da, am văzut şi eu, asta spunea şi Mostrofontz. Parţial, cred că e. Pe de altă parte, e prea simpatic pentru a nu da mai departe. Cine ştie, dacă repetăm de suficiente ori, devine adevărat. 😀
Mostrofontz
June 9, 2013 at 21:48 (UTC 2) Link to this comment
Uite inca o chestie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_roads#Laws_and_traditions
Asadar drumurile romane nu aveau 1 metru jumate: “standardul” era undeva la 2 metri jumate, dar practic latimea lor varia intre 1.1 si 7 metri…
Tata Uraniu
June 9, 2013 at 22:30 (UTC 2) Link to this comment
Păi stai: înseamnă că one-way era pe la 1.25 m, gen. 😀
Mostrofontz
June 10, 2013 at 10:50 (UTC 2) Link to this comment
A propos de Snopes; ai vazut asta?
http://www.snopes.com/science/cricket.asp
Mie mi se pare nemaipomenita, iar graficele sunt tare simpatice…
dominic
June 10, 2013 at 10:54 (UTC 2) Link to this comment
Excelent. Termometru cu greieri? Pacat ca n-ar avea buton de “mute” (e adevarat ca poti sa-l racesti sub 50 grade F, ca sa-i treaca amocul). :))
Tata Uraniu
June 10, 2013 at 10:57 (UTC 2) Link to this comment
Foaarte mişto! citisem mai demult despre greieri, da’ uitasem. Bine că mi-ai zis, uite un subiect să mai scriu la caţavencii… 😀
Mostrofontz
June 10, 2013 at 13:09 (UTC 2) Link to this comment
Sunt curios daca greierii europeni au aceeasi “frecventa” ca aia nord-americani… Care stati la tara si aveti un termometru bun?
dominic
June 10, 2013 at 13:13 (UTC 2) Link to this comment
e posibil ca si pe greierii americani sa scrie “Made in China” 😉