45 de milioane de oameni trăiesc cu demență. Iar estimările spun că pînă în 2050 vor fi de trei ori mai mulți. 135 de milioane. Stați o secundă să digerați cifrele astea.
Asta, dacă nu găsim un tratament, desigur. Dar descoperirea unui tratament înseamnă mii de ore de cercetare. Mii de ore de date, pe care cercetătorii să le prelucreze.
Date care, la ora asta, nu există și care, prin absența lor, încetinesc descoperirea unei diagnosticări timpurii și a unui tratament.
Despre ce fel de date vorbim? Unul dintre primele efecte (și semne) ale demenței este pierderea capacității de orientare în spațiu, chiar în locuri cunoscute. Deci acumularea de date privind modul în care ne orientăm în spațiu reprezintă un pas esențial în dezvoltarea unei diagnosticări timpurii a bolii Alzheimer sau a altor tipuri de demență. Diagnosticarea timpurie și medicamentația revoluționară studiată în prezent ne-ar putea salva de “pierderea minților”, care ne paște pe tot mai mulți. Dar cum adunăm datele astea atît de necesare?
Și aici vine gîndirea “out of the box”: hai să facem un joculeț pentru telefonul mobil care să permită cercetătorilor acumularea de date de la utilizatori!
Așa că Deutsche Telekom s-a aliat cu organizația de caritate Alzheimer’s Research, cu University College London, cu University of East Anglia și cu Glitchers, creatori de jocuri, și au făcut Sea Hero Quest. Un joc inventat special pentru a aduna cel mai mare set de date crowd sourced din lume. Datele astea o să funcționeze ca referință cu privire la orientarea în spațiu a oamenilor, ceea ce va face diagnosticarea mult mai rapidă și mai precisă.
Știți care-i marea șmecherie? Fiecare două minute jucate de mine sau de tine sînt echivalente cu vreo cinci ore de cercetare obișnuită. Dacă o sută de mii de oameni joacă doar cîte două minute, asta reprezintă, spun cercetătorii, echivalentul a peste 50 de ani de cercetare în laborator.
Hilary Evans, Chief Executive la Alzheimer’s Research, chiar zicea:
Nu am mai văzut până acum un proiect de o asemenea anvergură în domeniul cercetării demenței. Setul de date pe care îl generează aplicația Sea Hero Quest realizată de Deutsche Telekom este fără precedent, având în vedere că până acum aceste tipuri de investigații presupuneau o coordonare pe durata a câțiva ani și ne ofereau în cel mai bun caz o imagine rapidă despre cum se comporta un eșantion redus de voluntari. Cel mai mare studiu privind orientarea în spațiu de până acum a cuprins mai puțin de 600 de voluntari. Asigurarea accesului comunității de cercetători la un set de date cu sursă deschisă de acest tip, la această scară și într-o perioadă de timp atât de scurtă este exact tipul de inovație necesară pentru a accelera progresul în cercetarea demenței.
Iar jocul e haios și chiar m-a prins. E o poveste cu un fiu care pleacă pe mare, în căutarea amintirilor pe care să le aducă înapoi tatălui său, acum bătrîn (și care, afectat fiind de boală, le-a pierdut). E simplu, dar e cu steluțe și niveluri și orientare în spațiu, deci mi-a trezit competitivitatea.
De-abia l-am descărcat și am jucat deja o zi de cercetare. În doar zece minute. Și mă face să mă umflu nițel în pene, ca atunci cînd aveam screenserver SETI@home, care procesa date din programul SETI de căutare a extratereștrilor. Merg pe stradă un pic mai țanțoș și spun plin de importanță: „Noi, cercetătorii…”. Mă rog, utilizatorii divaisurilor care adună date pentru cercetători, but who’s counting?
Nu vreți să vă băgați și voi în gașca noastră selectă?
Aici aflați mai multe detalii despre joc și povestea lui.
Iar asta e ce spun cercetătorii.
De-a tura-vura