Charles Darwin a murit acum fix 130 de ani, în 1882. Asta nu înseamnă, însă, că nu-și face simțită prezența peste tot în jurul nostru. De exemplu, nu știu cîți dintre voi cunosct site-ul www.darwinawards.com. E un loc extrem de amuzant, care “își exprimă respectul pentru îmbunătățirea genomului uman prin onorarea celor care se extrag accidental din bagajul genetic al omenirii”. Cu alte cuvinte, premiile astea Darwin se decernează, musai postum, celor care, din tîmpenie, s-au extras singuri din zestrea noastră genetică prin varii accidente.
Ei, mai nou, venerabilul Darwin a făcut mai mult, după cum am aflat zilele trecute din Time: a intrat în campania electorală la americani. De fapt, ce s-a întîmplat? Într-un district din Georgia, singurul candidat pentru Camera Reprezentanților era republicanul Paul Broun. Iar Darwin a apărut pe liste în semn de protest la afirmațiile republicanului – în America un alegător poate intra la vot cu un sticker sau un pix și scrie numele unui om care, crede el, alegătorul, l-ar reprezenta mai bine în Congres.
Evident, pot fi și personaje fictive (de exemplu, Mickey Mouse) sau, cum a fost cazul acum, decedate de multă vreme. Iar – surpriză mare! – voturile astea se numără.
Dar de ce s-au supărat georgienii? Păi, domnul de mai sus s-a apucat să-și dea cu părerea, insistînd că evoluția, embriologia și teoria Big Bang nu sînt decît vrăjeli, nicidecum teorii științifice bine consolidate de dovezi experimentale. Omul susținea că evoluționismul și celelalte teorii similare sînt “minciuni direct din genunile iadului. Sînt minciuni care încearcă să ne împiedice pe mine și pe alții cărora le-au fost predate de la a înțelege că avem nevoie de un mîntuitor”.
Din păcate republicanul s-a ales din nou, în ciuda celor peste patru mii de voturi pentru Darwin. Și a altor voturi netrecute pe buletine, dar scrise de oameni: “Big Bird” sau “oricine altcineva, numai nu Broun”.
Și mai din păcate, Paul Broun nu e ca aburiții de pe la noi din Parlament, să vorbească doar o dată, la depunerea jurămîntului. Nuu, omul nostru activează în Comitetul pentru Știință, Spațiu și Tehnologie al Camerei Reprezentanților. Nasol moment! Și nici măcar nu e singur pe lume. Aproape jumătate dintre americani cred în creaționism, adică în ideea că Dumnezeu i-a făcut pe oameni fix cum sînt azi, acum vreo 6.000-7.000 de ani.
Vestea bună, pentru americani, este că mai au niște alegeri peste doi ani. Iar Broun ar putea zbura, dacă pînă și Darwin adună voturi împotriva lui. Vestea proastă, pentru noi, e că printre noi respiră 50% care cred că Soarele se învîrte în jurul Pămîntului. Iar noi avem alegeri peste o lună.
Acest text a fost publicat în Cațavencii din 14 noiembrie 2012.
8 comments
Skip to comment form ↓
Ioana
November 26, 2012 at 20:04 (UTC 2) Link to this comment
Chestia cu candidatul “in scris” (write-in) este foarte serioasa. Toate voturile se numara, si se poate afla la sfarsit cate voturi a luat Mickey Mouse. De exemplu, in 2008 printre voturile acordate “write-in” pentru presidentia SUA, gasim ” 43 write-in votes for Vermin Supreme, 19 for Bill Clinton, 11 for Mickey Mouse, nine for Santa Claus, seven for Donald Duck, and five each for “Jesus” and “Joe Plumber” (http://www.independentpoliticalreport.com/2009/08/fec-releases-official-popular-vote-count-from-2008-presidential-election/). Un caz unic la care am participat direct a fost in 2010 pentru locul de senator din statul Alaska (prin intermediul sotului meu, Alaska born). Lisa Murkowski a pierdut batalia pentru a fi desemnata candidata partidului Republican, dar a continuat campania indemnand oamenii sa ii scrie numele la “write-in”. Dupa 2 saptamani de numarare (si citire a diverselor variante ale numelui Lisei), a fost declarata invingatoare, primul caz cand un candidat write-in castiga.
Cat despre Darwin, vestile nu sunt chiar asa de rele. Un astfel de caz redeschide discutia, ceea ce e benefic. In Romania discutia nici macar nu exista. Cei foarte religiosi au in general probleme cu evolutionismul, dar nu sunt suficient de multi incat sa creeze probleme adevarate (vorbesc in SUA). La noi in Romanica este problema mai mare, pentru ca aia care cred ca Soarele se invarte in jurul Pamantului se duc la vot, iar ceilalti stau acasa pentru ca s-au saturat sa voteze “raul mai mic”.
Tata Uraniu
November 26, 2012 at 20:22 (UTC 2) Link to this comment
Ioana, în principiu ai dreptate, cu o precizare: în bible belt, creaționiștii au ajuns pînă la a impune cele zece porunci la tribunal. Adică literalmente, în fața curții supreme dintr-unul din statele gen Kansas, au fost scrise în piatră cele zece porunci. Parcă așa citisem cînd eram pe-acolo. Și, ca să fim cinstiți, aia cu soarele în jurul pămîntului să știi că a fost “falsificată”. Adică întrebarea era pusă cu răspunsul gata inclus în ea, și mulți au luat țeapă. Asta, desigur, nu înseamnă că ai noștri nu-s ca scîndura dacă-i iei la întrebări.Și da, și problema mea e că se duc la vot degeaba, sau mai precis în ciuda celor care gîndesc cu creierul lor.
Ioana
November 27, 2012 at 18:25 (UTC 2) Link to this comment
Cand povestesc cui vrea sa ma asculte ce imi place mie cel mai mult aici in State, spun mereu 2 lucruri: 1) eu si sotul meu fiind amandoi cu studii super superioare (el astrophysicist 🙂 ) eu nu imi fac griji pentru ziua de maine. desi acum suntem amandoi pe f mici salarii de studenti la doctorat cu 2 copii, eu sunt convinsa ca si daca devenim profi de liceu undeva in podonk-ville vom avea tot ce ne trebuie ca sa traim decent (comparativ cu paranoia alor mei de zi cu zi). Si 2) aici toata lumea te lasa in pace. Poti sa ai parul roz, 5 catei cu fundite, aici eu nu am intalnit vreo vecina (ca am mea de la bloc din Militari) care sa-i spioneze si sa-i barfeasca pe toti. E loc aici pentru toti si toate, si in general eu simt ca valorile ies in fata. Cam aici la punctul 2 se incadreaza si Bible Belt. Eu sunt constienta ca ei exista, dar nu ma deranjeaza ce fac ei in statul lor (Kansas sau altele). Atata timp cat nu imi impun ei ceva la nivel national. In ultimul timp mi s-a facut ceva mai frica pentru ca in lucrurile se polarizeaza din ce in ce mai mult. Am rude din spectrul evangelic si colegi la universitate din spectrul ultra liberal. E nevioe de mai multi moderati si din pacate tot mai multi politicieni “pander to the base, the most extreme part of the base”. In Romania, tara noastra fiind asa de mica, ce voteaza moldovenii ii afecteaza pe banateni. O masa ne-educata poate fi manipulata usor (iar in state Democratii nu prea vorbesc despre uriasa parte din electoratul lor care e saraca si vrea cat mai multe pe gratis, vorbesc mult mai mult despre avorturi si egalitate pentru gay). In Romania daca manipulezi Moldova te-ai scos. Si partea cea mai rea este ca inca nu exista o alternativa in jurul careia sa se stranga societatea civila cu creier. Ca daca ar exista, ar avea si ei o sansa de a manipula catre ei cel putin o parte din multime
Tata Uraniu
November 27, 2012 at 18:48 (UTC 2) Link to this comment
Ioana, a lipsit foarte puțin ca Bible Belt să impună ceva la nivel național. Eram în state și în 2000 și în 2004 și l-am văzut pe Dabya în acțiune. It’s just a matter of time, zic eu. Și corect, există o prăpastie uriașă, iar politicienii antagonizează la greu, astfel încît prăpastia aia crește. Da’ să știi că s-au dus vremurile din ’90, cînd dacă aveai Moldova aveai România. Știu, pen’ că-s moldovean și ajung des pe-acolo, opiniile politice sînt mai polarizate ca oricînd. La orice nivel intelectual vorbim. Problema reală este că toate opțiunile politice sînt fix aceeași ciorbă reîncălzită de promisiuni deșarte și irealizabile și furt la drumul mare. Și cred că e timpul ca evoluțiile să fie mai puternice la nivel local. Adică dacă moldovenii vor președinte județean dintr-o parte, foarte tare, asta nu le va afecta nici bugetele nici viețile bănățenilor. Cît despre parlament, acolo toți afectează pe toți, iar problema reală e că tot sistemul partinic de la noi nu reprezintă decît mai multe capetele ale aceleiași hidre, (re)născute în 1990. Really: PSD-ul e o aripă a FSN, iar PDL-ul doar altă aripă. PNL-ul aleargă vertiginos spre irelevanță, iar restul chiar nu contează în circul politic.
Să știi că democrații vorbesc despre avorturi și egalitate pentru gay doar pentru că republicanii sînt foarte încremeniți în proiect și încearcă să conducă America cu argumente care ar fi funcționat în ’50. Cînd ăștia se vor reforma, ai să vezi că și liberalii vor lăsa temele-mazetă deoparte și vor căuta altceva.
Ioana
November 27, 2012 at 19:25 (UTC 2) Link to this comment
La ultimul paragraf ai f mare dreptate. Eu insa vad acum chestii asemenatoare de partea cealalta, tu le-ai vazut pe cele de pe vremea lu W. De exemplu free contraception este ok, dar noua lege zice ca toate metodele sunt gratuite, inclusiv IUD (Implantable uterine devices) care costa cateva mii de parai. Pai stai putin, adica e greu sa iei o pilula in fiecare zi asa ca de ce nu pui un IUD, ca sa nu te mai doara capul, desi IUD e prea nou si nu este suficient dovedit stiintific dpdv al complicatiilor si reactiilor adverse. Divaghez, dar vezi legatura.
Acum revenind la ai nostrii, ciorba noastra politica e chiar asa cum zici tu. Mai mult, aceste partide si partidulete nu au nimic in comun cu pagina pe care se inscriu (liberali, socialisti, conservatori, nu cred ca sunt in stare sa descrie propia lor adoptata doctrina, necum sa puna ceva in practica). Si eu sunt de acord cu mai multa putere locala, oamenii inca vad primarul ca pe un capul sfatului. Si chiar pentru parlament, as vrea sa vad candidatii ciocanind la usi si vorbind cu oamenii. Si as vrea sa vad oamenii taxandu-i la vot pe cei ce i-au mintit. Stiu ca va dura ani buni si realizez ca majoritatea oamenilor nu realizeaza nici o diferenta intre o guvernare si alta. Aici la mine cel putin exista talking points ca avorturile, sau gay-i, sau cine taxeaza mai mult dar in Romania nici o platforma nu e reala. Una e sa spui mai multe slujbe si alta e sa spui cum. Mie mi-a placut Nicusor Dan si am incercat sa-l sustin online asa cum am putut. El avea o platforma clara, cu obiective si solutii clare. La nivel national e mai greu, dar eu sper sa se miste si acolo curand. Poate mai multi tineri (indiferent de cine le sunt parintii) se vor implica cu o poveste coerenta si solutii gandite. Poate peste cativa ani, dupa ce dispar “bunicutele” actuale
Tata Uraniu
November 29, 2012 at 13:34 (UTC 2) Link to this comment
Ai dreptate, ce zici e foarte valabil cu contracepția.
IAr la noi e o prăpastie uriașă între aleși și alegători, imediat după ce primii se văd în fotoliile de parlamentar. Nicușor Dan ne-a plăcut și nouă, chiar l-am ajutat în campanie, dar așa e, la nivel național nu prea avea ce face. Problema cu ăștia tineri e că sînt mai ai dreacu’ decît ăi bătrîni. Nu doar fură, fură cu nesimțire.
Romulus
November 27, 2012 at 04:36 (UTC 2) Link to this comment
Despre voturi !
Amintiti-va mereu ce-a zis Stalin (sper ca arde in iad) :
Nu conteaza cine voteaza. Conteaza cine NUMARA voturile. 😛
Tata Uraniu
November 28, 2012 at 01:13 (UTC 2) Link to this comment
test2