«

»

Aug 15 2011

Neființă și timp de reacție

Nu știu alții cum sînt, însă eu n-am fost niciodată mai enervat pe prostie decît în traficul de pe la noi. De cîte ori merg spre mare (sau înapoi, în ciuda faptului că tare n-aș vrea), am ocazia să pierd zece mii de ore pentru că există tîmpiți pe șoselele din România. Tîmpiți care doar dacă s-ar elimina singuri din bagajul genetic al omenirii ar merita felicitări, însă de cele mai multe ori trag după ei și victime colaterale. Așa că azi avem o mică lecție de fizica ciocnirilor.

Între București și Mangalia sînt vreo 300 de kilometri. Cu viteza de 150 km/h, ajungi, evident, în două ore. Cu o sută la oră, călătoria va lua doar cu 50% în plus. Și ce înseamnă o oră? 3.600 de secunde. Un pic peste o secundă este, în medie, timpul de reacție al unui șofer. La 150 km/h, asta se traduce în 41 de metri parcurși pe șosea. La 100 km/h, doar vreo 27. Adică vreo paișpe metri parcurși fix în intervalul în care clipești, poate de la soare. Dacă vrei să cîștigi timp, iată o ocazie perfectă pentru a oferi, ție și celor dragi, o eternitate.

Dar asta nu e tot: hai să vorbim puțin despre energie. Deși vitezele de mai sus diferă doar cu 50%, energia de impact în cazul unei ciocniri între o mașină la 150 km/h și un obiect staționar este mai mult decît dublă față de cea eliberată la impactul cu 100 km/h. Și de aproape trei ori mai mare decît o coliziune cu 90 km/h. Da’ hai să vedeți cam cît înseamnă energia asta: două mașini care se bușesc frontal, fiecare avînd 100 km/h, degajează în total 770.000 Jouli. Adică echivalentul, în energie, a aproape o mie de gloanțe. Iar dacă în al doilea război mondial a fost nevoie, în medie, de 600 de gloanțe pentru a ucide un om, diferența este că, în cazul unui accident, acestea sînt „trase“ mult mai precis, inevitabil ești în calea lor. Mai precis, în ele.

Știu că micul meu demers à la Vochină e nițel inutil, idioții care se grăbesc degeaba în halul ăsta probabil că nu citesc blogul ăsta, sînt prea grăbiți și prea puțin inteligenți pentru așa ceva. Oricum, merită să rețineți o chestie: nu toate satele de pe drum au spitale. Cu siguranță însă, toate au măcar un cimitir.

 

5 comments

Skip to comment form

  1. mifty

    au chiar două…
    unul pentru localnici, unul pentru șoferi!!! 🙂

  2. Baronu' global

    Aferim. Un drum de 15 minute (Constanta-Agigea) se parcurge vara intr-o ora jumate. Si va mai intrebati de ce nu iubim bucurestenii? De ce nu faceti plaja langa Herastrau?

  3. Quasy

    Incheierea a fost superba!!!

  4. gushpi

    Date inițiale greșite : (
    NU poți conduce tot drumul (mai ales vara) cu 100 sau 150 la oră …
    Astfel că, cât te “odihnești ” conducând sub 60 la oră, salvezi energie pe care o folosești în cele 30 de minute cât conduci cu 150 (asta dacă nu adormi între timp)
    Nenea autorule: oare nemții nu știu algebră, de au nelimitată viteza pe fo ‘ câteva sute de km de autostradă?! ❓

    1. Tata Uraniu

      să mor dacă înțeleg ce vrei să spui. Sigur că poți conduce (vara) cu 100-150/oră. Că nu stai în soare, ai tavan și aer condiționat. Iar eu nu vorbeam de energie (a ta, a mașinii) care să fie folosită cînd mergi mai rapid din ce salvezi cînd mergi mai încet. Mă refer strict la energie cinetică, cea care se traduce în impact. Iar aspectul important la nemți nu e că au viteza nelimitată, ci că au autostradă. pariez că numărul de accidente, cu autostradă și viteză nelimitată, este mai mare decît numărul de accidente la sens dublu și viteză maximă de 100 km/h.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/rsimon56/public_html/sciencefriction.ro/wp-content/plugins/smilies-themer-toolbar/smilies-themer-toolbar.php on line 450