«

»

May 31 2011

De ce nu putem folosi telefonul mobil în avion?

Categoria “Simona întreabă, Tata Uraniu răspunde” se întoarce din nou. De data asta, în urma celei mai recente călătorii cu avionul, ocazie cu care a văzut și ea, la decolare, niște șmecherași vorbind la telefon pe ascuns, ferindu-se de, hmm, flight attendants.

Da’ chiar așa, de ce nu putem vorbi la mobile în avion?

Simona

Ei bine, răspunsul, pe scurt, e că teoretic se poate, dar practic e riscant.

Mai clar: în teorie, există riscul ca emițătoarele de unde radio (iar telefoanele, leptopurile cu wireless-ul uitat deschis etc. sînt astfel de emițătoare) să interfereze cu aparatura de bord. Avioanele mai vechi nu au cea mai grozavă ecranare împotriva divaisurilor de ultimă oră. Iar uzura, atît a avioanelor cît și a telefoanelor mobile, poate reduce și mai mult ecranarea asta. Practic, însă, asta nu se prea întîmplă. Există o bază de date în ceea ce privește siguranța zborului, administrată de către NASA, unde anual se înregistrează cîteva incidende de către piloți care suspectează probleme cauzate în zbor de către mobile și alte jucării electronice. În ciuda acestor rapoarte, nu există nici un singur accident aviatic a cărui cauză demonstrată să fie utilizarea vreunui mobil la bord. Dar, tot practic, mai intervine un principiu simplu (citez de pe wikipedia):

Costurile provocate de un accident, dacă s-ar întîmpla, ar putea fi extrem de mari în vieți omenești iar riscul este complet evitabil, în sensul în care nimeni nu are absolută nevoie să-și folosească mobilul în zbor. Agențiile reglementatoare și industria aviatică sînt de opinie că orice risc mărit este inacceptabil dacă poate fi evitat.

PREZENTUL

Acum, vă dați seama că s-au făcut un catralion de studii mai mult sau mai puțin științifice pe tema asta. Pînă și simpaticii ăia doi de la Mythbusters s-au jucat cu telefoane și alte electronice în zbor. Majoritatea acestor studii (efectuate, uneori, chiar de către producători precum Boeing sau companii aeriene gen American Airlines) trag cîteva concluzii:

1. Folosirea echipamentelor electronice înainte de decolare/după aterizare nu afectează avionica.

2. La niveluri înalte ale semnalului, similare celor generate de un telefon mobil aflat la 30 de centimetri de echipament sau cablaj, se produc anomalii în indicațiile aparatelor.

3. Dacă ecranarea sistemelor electronice ale avionului este defectuoasă, interferența cauzată de telefoanele mobile este posibilă.

4. Cam la fiecare zbor comercial există măcar un telefon lăsat deschis și frecvent se efectuează convorbiri. Semnalul mobilului e mult mai puternic în timpul utilizării. Pînă acum, n-a picat nici un avion din cauza asta.

Regula asta cu telefoanele închise este, de fapt, cel puțin în Statele Unite, impusă de către Comisia Federală pentru Comunicații (FCC) și nu de către Federal Aviation Administration (FAA). De fapt, din punctul de vedere al FAA, este interzis să folosiți echipamente electronice sub 10.000 de picioare (vreo trei kilometri), și asta doar ca, în caz de ceva, piloții să aibă timp să reacționeze. Pe de altă parte, în 1991, FCC a interzis folosirea mobilelor la bordul avioanelor în zbor. Dar în 2005 a anunțat că ar putea renunța la interdicție, în anumite condiții. De fapt, șmecheria e că FCC sau FAA nu vor să investească în studii exhaustive, iar companiile nu sînt motivate financiar să o facă (un astfel de studiu nu se justifică din punct de vedere economic).

Așa că, ce mai atîtea întrebări? Reducerea factorilor de risc e pur și simplu logică, și în timp ce șansa (ghinionul) ca un divais neluat în calcul să creeze o interferență ciudată este mică, ea nu e imposibilă.

VIITORUL

Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA) a aprobat, deja, o tehnologie care reduce riscul de interferență cu aparatura avionului și permite utilizarea mobilelor sau a wireless-ului în zbor. Cum anume? Simplu: în fiecare avion se instalează o așa-zisă pico-celulă care se pornește după decolare. Pico-celula asta va genera o “bulă” de acoperire în avion. Tu suni, telefonul e “ancorat” la pico-celulă, de-acolo semnalul merge către un satelit, padabum! Poți deja să primești telefoanele alea enervante de la cîte-o bancă încercînd, cu o insistență demnă de o cauză mai nobilă (cum ar fi, de exemplu, debarcarea în Normandia) să-ți bage pe gît alt tip de cont de care n-ai nevoie și pe care nici măcar ei nu-l înțeleg. Da’ poate am deviat de la subiect.

Am ținut pentru final argumentul suprem: și dacă telefoanele ar avea 0 (ZERO) interferență cu sistemele de zbor, voi chiar sînteți dispuși să zburați șapte ore cu vreo mamaie surdă care vrea să vorbească cu tot neamul ei, de la Decebal la robot, de vor ști pînă și piloții despre furunculul de pe fund al lui ăla micu’ a’ lu nepoată-sa prin alianță? Nu, serios, vă dați seama cum ar arăta (sonor) interiorul unui avion cu pasagerii tipici care pleacă de pe Băneasa?

Păi, nu mai bine lăsăm naibii regulamentele la locul lor și răbdăm și noi cîteva ore fără telefoane? Ale noastre, dar mai ales ale celor din jur?

33 comments

Skip to comment form

  1. bogdan

    Eu am si alta intrebare: de ce nu se amenajeaza un loc de fumat care sa fie scos la licitatie in timpul zborului? Cred ca in cazul unor turbulente ar fi o afacere…un singur loc…3 min…cine da mai mult?

    1. Tata Uraniu

      😆
      Acum vreo opt ani, pe air france erau niște măști pe care ți le-ai fi putut trage pe cap (cam ca ălea din costumele de biohazard de prin filme) cu un fel de furtun, și cumva fumai cu ele. Nu știu sigur cum funcționau, era un zbor spre State și toate aveau interzis fumatul. Da’ întotdeauna mi-am dorit să găsesc o chestie din aia din nou.

      1. Mao

        Iar pe Ryanair iti vand cu 2% din PIB tigari “electronice” fara fum. Pentru ca se pricep sa scoata bani din suferinta fumatorului, insetatului sau infometatului.

      2. Minos

        Nu te contrazic, insa eu de 12 ani zbor cam de 3,4 ori pe an cu AF si n.am vazut niciodata o casca din aia. Dar fumatori in buda am intalnit. Printre alte ciudatenii.

  2. Adrian

    Avea si The Economist parca o poveste pe tema asta acum cativa ani si reiesea ca motivul reglementarii initiale avea legatura mai mult cu zapacirea releelor in retelele mobile si mai putin cu siguranta in avion. De unde probabil si implicarea aparent bizara a FCC-ului.

    Dar da, un zbor cu Wizz in conditii de liber la mobil ar fi o experienta dura…

    1. Tata Uraniu

      Neah, aparent ăla a fost un pretext, deși ce spuneau ei cu canalele libere și alocarea lor din turnuri conexe e adevărat, se amestecă. Din ce am apucat eu să citesc, a intervenit FCC fin’că FAA ar fi trebuit să se bazeze pe un studiu care să demonstreze fără echivoc cum sînt periculoase telefoanele.

  3. Necula Traian

    🙄

  4. Sandman

    Pentru mine mobilul este un dusman pe care-l tin aproape de nevoie,in avion simt ca intru intr-o oaza de libertate.Traiasca telefonia fixa !

    1. Tata Uraniu

      Și absența ei de orice fel în avioane!

  5. Cristi

    E adevarat ca unii piloti au auzit manele in casti in apropierea aeroportului Baneasa? Emise de statii radio pirat.

    1. Tata Uraniu

      Sună ciudat, dar ar fi al naibii de amuzant dacă ar fi adevărat 😆

  6. aurelian

    haide, bre, nu va panicati…. oricum la 10,000 de metri nu e pic de semnal GSM… numai daca n- or fi pus astia antena pe Himalaia 😈 :mrgreen: 😯

  7. finch

    @aurelian
    Vorbesti ca sa te afli in treaba. Ai un telefon prost, ce nu functioneaza decat in oras, cu celule la mai putin de 2km. Limita receptiei gsm e de 35km, iar telefoanele bune merg pana la 15km “line of sight”, adica daca vezi turnul releului gsm. Limitarea e de la puterea mica de emisie a telefonului, doar 2W si directionalitate proasta a antenei, basca absorbtia cauzata de tiuga plina de apa langa care e tinut. La 10km altitudine cred ca putem considera fara experiment ca telefonul are linie directa catre orice turn gsm, fara obstacole. Avionul ecraneaza, fiind din metal, de aia nu prea simte semnalul releelor nici un telefon de duzina. Dar semnal exista acolo la 10km. Pasagerii zborului cazut in Pennsylvania in septembrie 2001 au vorbit cu rudele la telefon, de la 10km.

    1. aurelian

      bre, teoria ca teoria dar in practica-i mai greu de gasit semnal la 10,000 de metri care sa permita initierea si continuarea unei convorbiri (amaratii aia din zborul 93 au folosit, in mare majoritate, telefoanele avionului si si doar vreo 2 au incercat sa foloseasca mobilele, probabil la o altitudine mult mai mica)

  8. CID

    Unele curse Emirates permit vorbitul la telefon in timpul zborului.Mai mult,au si telefoane proprii daca l-ai uitat pe al tau acasa.

  9. cosmin

    ambiguu. uraniu tata, putem vorbi la telefon in avion sau nu? …ca te pierzi n detalii si uiti concluzia (exceptand glumitza de fina\)

    1. Tata Uraniu

      Păi, concluzia, dragă Cosmine, era chiar la început: poți, da’ mai bine n-o faci. Pentru că există, totuși, riscul interferenței. Și, ca să acopăr și ce spune Aurelian: perioadele critice sînt decolarea și aterizarea. Deci mult sub 10.000 m. Și dacă poți elimina măcar riscul ăsta, de ce să n-o faci?

  10. cristi

    Sa-mi rag palme, unde am ajuns: nu mai rezista nimeni sa vorbeasca la telefon timp de 3-4 ore?
    Si la aia cu fumatul e la fel: muriti frate in 4 ore fara o tigara?
    Ma rog, e posibil sa fumati si sa vorbiti la telefon si sa muriti din cauza asta, ca avionul cade? A, e o probabilitate de 1 la 1.000.000? Va convine sa va pariati viata pe probabilitatea asta? 😀

  11. Nic Sarbu

    Tatăăă Uraniuuu? E schizo dacă vreau și io să te întreb ceva?… Da? Bine, tac. 😆

  12. cezar

    dar deasupra oceanului nu cred ca ai semnaldeoarece nu e nici un releu de semnal prin apropiere, exceptand telefoanele prin satelit, genul de telefoane pe care le avea haissam… 😯

    1. aurelian

      mai mult, ti- ar trebui un avion decapotabil ca sa poti vorbi la un telefon prin satelit :mrgreen: 😆 8)

  13. cata

    Vad ca nimeni nu si-a pus problema unei bombe care poate fi detonata printr-un apel telefonic. Sau prin unde radio …. Deh..se mai intampla si din astea 🙂

  14. dragos

    Pe majoritatea zborurilor interne din SUA companiile mari au introdus deja Wireless Broadband prin relee GSM. Avionul preia semnalul si il distribuie via Wi-Fi in cabina. Cred ca nu mai e mult (maxim 5 ani) pana o sa avem acelasi serviciu pentru voce/SMS. Daca se vor percepe taxe de roaming (cum ar fi cazul intr-un plan propus recent in Australia) pt. convorbiri cred ca poluarea fonica din telefonie ar putea fi tinuta in frau. Romanul nu da telefon din roaming decat rar ca i se duce creditul 😉 .

    Mie de altceva mi-e frica… Cand o sa poti sa tii mobilul deschis in avion o sa poti sa-l butonezi. Parca vad, in 2-3 ani un zbor Bucuresti – Milano cu multiple Iphone 5 urland manele din colturi diferite ale cabinei…

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gogo_Inflight_Internet
    http://www.theaustralian.com.au/australian-it/opinion/in-flight-internet-still-up-in-the-air-but-drawing-closer/story-e6frgb0o-1225843949222

  15. iulian

    eu aveam un sony ericsson cu flight mode – reteaua era inchisa, mergea doar pe post de mp3 si eram cu blue air. a venit flightatenditza la mine si mi`a zis sa`l fac ascuns. i`am zis ca e cu flight mode si mi`a zis ca e mai bine sa`l bag in buzunar pentru ca daca il tin in mana sau la vedere – in cazul unei frani puternice la decolare – poate sa`mi sara din mana, se strica, devine proiectil, sparg capul altcuiva, etc. m`am conformat. 😀

  16. Andrei

    n-are nimic daca UN pasager vorbeste la telefon, dar daca 100 de pasageri fac asta pot aparea probleme; iar cum nu poti impune o limita de x oameni care sa foloseasca telefonul mobil in avion, e mai simplu sa interzici cu totul. Cum bine ai spus, FCC considera ca nu este o mare tragedie sa nu vb la tel in timpul zborului atata timp cat scad riscurile de producere a interferentelor. Ce pot sa-ti zic sigur este ca la un Cessna 172RG (single engine de mici dimensiuni) poti vorbi linistit la tel, poti sa-l pui oriunde si nu influenteaza in nici un fel instrumentele de bord 😛

    1. Tata Uraniu

      Sweet!;)

  17. eLemenT

    oare am voie sa folosesc telefonul pe mod avion doar pentru a asculta muzica in casti?

    1. Tata Uraniu

      da, pentru muzică e OK.

  18. eLemenT

    Sper…ca merg cu wizzair …prima oara cu “astia”

  19. aurelian

    revin: nu se poate vorbi in avion la telefon decat la altitudini mai mici de 4500 de metri 👿

    cine nu ma crede sa incerce 🙄 😯

  20. gelu paunoiu

    De ce telefoanele mobile isi pierd semnalul chiar si la cativa centimetri sub apa? (Lasati comentariile absurde; ma refer la telefoanele bagate intr-o punga de plastic, etansa…)

    1. Tata Uraniu

      Aparent, funcționează (greu) pînă pe la un metru. Cauza pierderii semnalului (la fel se întîmplă cu GPS-ul) este că undele radio de frecvență înaltă (cum sînt cele pe baza cărora funcționează ambele) nu penetrează decît cîțiva centimetri de apă.

    2. iancu

      Gelutzu tu esti? Te cautam…..facultatea de geografie martinelli_g@hotmail.com

Leave a Reply to aurelian Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/rsimon56/public_html/sciencefriction.ro/wp-content/plugins/smilies-themer-toolbar/smilies-themer-toolbar.php on line 450