«

»

Nov 12 2010

Avion cu motor, de ce zbori tu mai ușor spre est?

Gata! E timpul să mai coborîm puțin dintre stele, mai cu picioarele pe pămînt. De fapt, ne vom înălța din steluțele verzi ale alcoolului, cu capul în nori, pentru că la rubrica „Mapamondul nu întreabă, Tata Uraniu răspunde“ ne ocupăm azi de o nelămurire a colegilor: „Diferențele de timp de zbor între America și Europa, într-un sens și în celălalt, se datorează faptului că, zburînd spre vest, Pămîntul «fuge» în sens contrar, pe sub noi, în mișcarea sa de rotație?“.

Răspunsul este un ferm „HEEEELL, NO, but…“. Să explicităm: în primul rînd, Terra se rotește de la vest la est. Deci, decolînd din Amsterdam spre New York, conform ideii de mai sus, New York-ul ar trebui să „vină“ spre avion, din cauza rotației, scurtînd timpul de zbor. Ei bine, e exact pe dos: timpul zborului spre vest este mai lung decît cel necesar pentru a ajunge din New York în Amsterdam. Și nu pentru că ar rula piloții un joint înainte de plecarea din Olanda! Pseudo-teoria din întrebare este, de fapt, o neînțelegere a conceptului de relativitate. Hai s-o luăm ușor: dacă voi stați nemișcați într-un tren care merge cu 80 km/h și apoi brusc săriți în sus, credeți că veți ateriza în alt loc pe podeaua vagonului? Adică aveți senzația că, în timpul saltului, trenul mai merge un picuț fără voi, lăsîndu-vă în urmă? T.U. e dezolat să vă dezamăgească, dar nu-i așa. În momentul saltului, n-aveți doar o viteză în sus, dată de mușchii proprii, ci și viteza orizontală, imprimată de tren prin intermediul tălpilor voastre, adică acei 80 km/h înainte (vezi desenul artistului). (Paranteză: 80km/h au, eventual, trenurile japoneze la ieșirea din stație, că la noi au uitat de mult de viteze din astea nebunești!) La fel se întîmplă cu avioanele: cînd stau nemișcate la sol, ele de fapt se rotesc, în jurul axei polilor, cu viteza de rotație a Terrei, adică vreo 1.200 km/h la latitudinea noastră. Cînd rulează pe pistă pentru a decola, ajung la vreo 800 km/h față de pămînt. La asta se adaugă/ scad cei 1.200 km/h de mai sus, dacă decolează spre est/vest. Cînd avionul e în zbor spre New York, zboară cu 800 de km/h față de Pămînt (ignorînd vîntul!), dar totodată „merge înapoi“ cu aceeași viteză ca NY, de 1.200 km/h. Deci rotația Terrei nu contează, o au și avionul și destinația.

Și totuși, de ce durează călătoria spre vest mai mult? Banal: din cauza vînturilor. Așa-numitele westerlies – vînturile de vest – bat în emisfera nordică dinspre sud-est (vezi figura). Și bat destul de tare. Iar avioanele zboară, la aceeași putere a motorului, cu o viteză fixă față de aerul înconjurător. Dacă ăstuia îi vine chef să bată în sens opus, avionul va parcurge aceeași distanță, relativ la Pămînt, mai greu. Dacă, din contra, vîntul bate din spate (dinspre America spre Europa, că așa bate el), ajută avionul și acesta ajunge mai repede la destinație. Deci am lămurit-o: vîntu’ e de vină. Și dacă tot am ajuns aici, să facem și întrebarea următoare: dar de ce există vînturi pe Terra? Acesta fiind „but…“-ul din răspunsul original la întrebare, pe care-l veți aștepta nerăbdători pînă mai tîrziu.

30 comments

1 ping

Skip to comment form

  1. aurelian

    acu’ tata Uraniule (imbogatit sau saracit, nu stiu, ca n-am vazut declaratia de avere) da’ aici nu se aplica teoria aia ca cu cat un obiect se indeparteaza de centrul de rotatie cu atat viteza sa relativa la punctul de referinta este mai mica; sau invers…. ca am uitat ce scrise cuviosul planetarie la cursul despre inelele de (pe) centura 🙄 💡

    1. Tata Uraniu

      Aureliene, nu se aplică, măi. Faza aia se aplică unor corpuri în orbită, e dată de ecuațiile de mișcare cînd ai o anumită energie și o forță centrală (parcă așa se chema, mă cam lasă memoria). Avionul nu e în orbită, nu-l țin în aer viteza inițială, gravitația și dragostea de țară. Deci situația e diferită.

  2. aurelian

    si inca ceva: vanturile alea nu cumva sunt totusi jet streamurile (in mod normal ar trebui sa fie alea polare) care, pe langa alti factori, sunt influentate si de rotatia pamantului?!?

    1. Tata Uraniu

      Ba da, ce spui e corect, și ăla e “but”-ul din răspunsul meu. adică exact tema poveștii viitoare. Ce încerc să spun e că motivul direct pentru care avioanele fac mai mult pînă-n America sînt curenții. De ce sînt curenții ăia cum sînt, vorbim mai încolo.

      1. aurelian

        de aceea avioanele au culoarele de zbor de croaziera intre 9000 si 13000 de m… adica si de asta, pe langa densitatea mica

        si tot de aia, culoarul de zbor transatlantic este putin ciudat, respectiv intersectand cercul polar de nord

      2. Tata Uraniu

        Stai așa, aia cu cercul polar nu e din motive de geodezică?

  3. Roberto

    de abia acum inteleg ca noi toti vrem sa zburam spre vest da vintu ne impinge spre est. intr-adevar, vintu e de vina, e demonstrat stintific.
    imi plac omuletii din poza.

    1. Tata Uraniu

      Mersi, îi știu de cînd erau atîtica… Pe omuleți, adică. Mai am, grămezi!

  4. Radu Humor

    Pun pariu ca nici base, cel cu vanturile, n-ar fi reusit o stenograma mai criptata decat ai facut-o tu !
    Asa-i ! Vantu e de vina si pentru intarzierea navelor TAROM :mrgreen:

  5. Constantin din S.

    Argumentele voastre arată că nu aveţi încredere în ceea ce susţineţi. Adică aerul are magnet şi ţine avionul. Sau: aerul e mai dens decât avionul.

  6. Ghinea Constantin

    In mare am inteles explicatia lui T.U. Atit exemplul dat cu saritorul din tren cit si exemplul dat cu avionul care zboara de la Amsterdam la N.Y. si retur. Nu am inteles legatura dintre cele doua exemple. Daca miscarea de rotatie a pamantului este de 1200 km/h ( stiam de 1700, dar nu conteaza), in sensul de la vest spre est (si nu ma indoiesc de loc de acest adevar usor observabil de toata lumea) si cum avionul plecat de la N.Y. spre Amsterdam merge in acelasi sens cu rotatia pamantului ( de la vest la est), avionul avand o viteza maxima de 1200 km/h (comparabila cu cea a pamantului) cum se face ca acesta (avionul) ajunge la destinatie ? Poate intrebrea este naiva, dar cred ca nu toata lumea cunoaste raspunsul. Ar fi o surpriza placuta sa primesc raspuns (de la orice cunoscator, nu neaparat de la T.U.)

    1. Tata Uraniu

      Bună, Constantin!
      Ideea e simplă: avionul are 1200 km/h faţă de pâmînt. înainte de decolare, avionul “merge” prin spaţiu odată cu Pămîntul (pe care stă). Cînd decolează, prinde viteză în plus faţă de Pămînt. Dar el are “în oase” şi viteza aia cu care se învîrte Pămîntul. Altfel, ar trebui să rămînă în urmă, nu? E suficient de clar?

  7. Ghinea Constantin

    Sunt acelasi care v-am scris pe 22 dec 2013. Nu m-am gandit de atunci si pina acum la subiectul de mai sus. Chiar am fost surprins sa constat ca am facut observ. de mai sus si am primit si raspuns (multumesc). 😥 M-am mai uitat o data pe globul desenat si directia vainturilor in emisfera sudica pare a fi pe dos fata de cele din nord. De curind mi s-a inters o cunostinta din Libia. Diferentele de timp (real) se pastreaza ca cele din emisfera nordica. Nu-i curios ? 😥

    1. Tata Uraniu

      Dar Libia e în emisfera nordică! Oricum, diferențele de timp s-ar vedea dacă ar exista un curent similar cu JetStreamul.

  8. Daniel Stan

    Salut. Am si o nelamurire. Am inteles exemplul tau. Ca avionul prinde 800 de km/h plus 1200 ale pamandului. Dar nelamurirea mea e. De ce avionul dupa decolare nu pierde din viteza oferita de pamant? Sa presupunem ca eu merg cu avionul si la 500 de hm/h as sari din avion, clar ca nu o sa pic exact jos din locul de unde eu am sarit. Pt ca avionu mia dat o viteza de miscare. Dar pana la urma viteza oferita ajunge la 0 si eu am sa pic doar in jos. Cumva rotatia pamantului invarte deodata cu el si atmosfera? Daca da atunci nu mai am nevoie de excpicatii. Apreciez un raspuns

    1. Tata Uraniu

      Bineînțeles că Pămîntul trage și atmosfera după el în rotație. Iar avionul pierde după decolare doar din viteza aia de 800 km/h, a lui, prin frecare cu aerul. care și el (aerul) merge cu 1200 ale Pămîntului. Iar tu, cînd sari, n-o să pierzi din viteza dată de avion decît din cauza frecării cu aerul. dacă ai sări în vid, ai avea viteza aia de 500 km/h la nesfîrșit. Mă rog, pînă ai atinge pămîntul 😀

  9. Daniel Stan

    Ms de raspun. Asta era singura nelamurire. Acuma imi e foarte clar totul 🙂

  10. Georgescu Constantin

    Cred fara a avea posibilitatea de verificare ca greutatea unui corp se datoreaza miscarii de rotatie.De ce ?.Apare un moment de forta de rotatie care este indreptat in sus sau in jos functie de sensul de rotatie.Momentul unei forte este egala cu forta inmultita cu bratul fortei (raza de rotatie).Forta este egala cu masa inmultita cu accelaratia normala adica m*omega patrat*r.Omega este unghiul maturat de raza vectoare in unitatea de timp.

    1. Tata Uraniu

      E nițel o aberație ce spuneți aici. există teoria și e verificată în foarte detaliu: greutatea NU se datorează mișcării de rotație. Deși poate fi simulată prin rotație. Cît despre aia cu sensul de rotație, gîndiți-vă nițel: în emisfera nordică, sensul de rotație e contrar acelor de ceasornic. În emisfera sudică, e în sensul acelor de ceasornic. Forța de gravitație ar trebui să aibă sensuri diferite?

    2. Tata Uraniu

      De asemenea, există suficiente exemple cu corpuri de aceeași mărime, dar cu rotații diferite. și totuși, au forțe gravitaționale egale. Aaa, ca să nu mai zic că momentul ăla al forței nu e totuna cu forța, iar în cazul unei forțe radiale, e zero. Dar, mai ales, greutatea nu respectă formula aia pe care o băgați dvs. Pur și simplu nu e adevărat.

  11. Gigi

    Sunteți niște tampiti sa susțineți ca sunt vânturile VRĂJI STAȚI PE VINE SI NU MAI SCRIEȚI TIMPENII

    1. Tata Uraniu

      ei, și uite că avem și o opinie contrară.

      1. X-ulescu

        Ce ne facem c un avion care decoleaza de la unul din poli…unde viteza de rotatie a pamantului e zero !!!???

      2. Tata Uraniu

        păi, avionul trebuie să vireze. Dacă pleacă N-S, din cauza forței Coriolis ajunge mai spre W decît destinația originală. De fapt, așa s-au prins artileriștii de existența acestui efect: trăgeau cu tunurile N-S iar ghiulelele băteau vest.

      3. X-ulescu

        nu devierea cauzata de efectul Coriollis mă intriga, ci viteza relativa a avionului decolat de la Pol (unde viteza de rotatie a Pamantului este zero) , fată de un alt avion decolat de la Ecuator, unde viteza de rotatie e undeva la 1600km\h !!!

      4. Tata Uraniu

        Șmecheria e că avionul recuperează treptat, în drum. Gîndește-te la zborurile din Londra în Cairo, și acolo e o diferență mare de viteză relativă, doar că nu de la 0 la 1600 km/h. Gîndește-te că orice accelerație pe axa E-V contribuie la apropierea vitezei avionului de cea de rotație a Terrei.

  12. Lucian

    Salut,
    Am si eu o intrebare simpla, si as vrea un raspuns simplu.
    Diferenta de timp dintre zborurile est, west se intimpla din cauza vinturilor ( hai sa le spunem curenti de aer ) care se intimpla in esenta din doua motive 1) Invirtirea pamintului si 2) Diferentele de temperatura. As dori sa stiu cam care din aceste doua motive contribuie mai mult ( aprox.) ,procentual
    Si va mai rog sa-mi spuneti daca la intrebarea: ( De ce avioanele fac mai putin timp pe aceiasi ruta dus-intors cind merg spre Est si mai mult timp cind merg spre West, Raspunsul scurt dar corect este : DIN CAUZA INVIRTIRI PAMINTULUI DE LA WEST LA EST.
    Sper ca m-am facut inteles. Va multumesc anticipat.

    1. Tata Uraniu

      Foarte pe scurt, ăsta e răspunsul. Dacă pămîntul nu s-ar învîrti, nu ar apărea forța COriolis, care e responsabilă, în mare, de curenții ăștia precum JetStream. Mi importantă e rotația decît temperatura la curenții ăștia. Temperatura e mai dominantă unde apar celulele Headley etc.

  13. Lucian

    Va multumesc mult pentru celeritatea cu care mi-ati raspuns, Profit de acest fapt pentru a va mai intreba daca acelasi lucru se intimpla si in emisfera de sud ( Adica, zborul spre West dureaza mai mult, sau cel spre Est, Evident pe aceiasi distanta )
    Cu multumiri anticipate,

  14. Tata Uraniu

    Cu plăcere! Da, și în emisfera sudică zborul spre vest e mai lung, curenții de aer sînt oarecum la fel. E o simetrie față de axul polilor.

  1. Blogul roz vă recomandă: avioane, sâni şi polonice | Jurnal roz de cazarmă și nu numai

    […] către America durează mai mult decât drumul dinspre America spre Europa. Explicaţiile sunt aici, da’ eu nu prea le cred. Cred că, pur şi simplu, la dus, întârzie stewardesele la […]

Leave a Reply to Tata Uraniu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/rsimon56/public_html/sciencefriction.ro/wp-content/plugins/smilies-themer-toolbar/smilies-themer-toolbar.php on line 450